Spenatgnocchi med roquefort

Kommer ni ihåg när jag började göra gnocchi från scratch efter jobbet, det var klart ostrategiskt. Men jag är inte den som inte lär från mina misstag. Denna gång började jag förbereda redan dagen innan! (Koka potatis och spenat samt blanda).

..eller egentligen började redan veckan innan då jag och min sambo tog en kvällpromenad, låter hurtigt inte sant? Men på något vis drogs vi mot Lidl, och på något sätt kom vi därifrån med mozarellabollar, roquefort, grana pandana, riven mozarella och så några roliga kex som ser ut som vanliga glassrån men smakar roquefort. Det är kex i min smak det.

Således har vi haft det lyxiga problemet att hinna göra av med osten innan den blir dålig. Så, om även ni gillar kvällsliga ostshoppingfrosserier, varsågod ett recept att klutta ner i roquefort i:

Spenatgnocchi med roquefort (4-5p)

600 g mjölig potatis, skala den och skär den i bitar
Ett paket bladspenat (250 g)
2 1/2 dl vetemjöl
1 äggula
salt, peppar
75 g smör
150 g grönmögelost (Lidl's roquefort klart att föredra)

Så här gör du:


1) Koka potatisen mjuk i saltat vatten och tina spenaten enligt anvisningar på paketet.
2) Låt potatisen rinna av och mosa den slät. Lägg spenaten i en kökshandduk (ren =)) och vrid ur den så att all vätska försvinner. Hacka den fint och blanda med potatisen. Låt svalna något.
3) Sätt ugnen på 200 °C.
4) Blanda i mjöl och äggula och blanda till en smet. Smaka av med salt och peppar.
5) Mjöla en arbetsyta och ta ca en fjärdedel av smeten. Rulla den till en lång korv och skär i ca. 15 bitar. Återupprepa för resterande av smeten. Ta sedan en mjölad gaffel och ge varje gnocchi ett fint mönster genom att platta de med gaffelns räffelmönster.
6) Koka upp vatten i en stor kastrull. När det kokar sänker du värmen något så att det sjuder. Lägg i gnocchi lite pö om pö. De är klara när de kommer upp till ytan.
7) Låt de rinna av och lägg de i en smörad stor form. Klicka över osten och smöret, samt salta och peppra, och låt de gå i ugnen ca 10-20 minuter tills de fått fin färg.
8) Servera förslagsvis med en färgglad sallad med haricoverts och tomater.

Receptet kommer från boken "Det franska köket" av Joanne Harris och Fran Warde (med somliga modifikationer från undertecknad)



Och ja, alltså, det är mycket godare än det ser ut. Spenat gör sig inget vidare i motljus.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0