Spansk pytt i panna med mojo rojo

Jag är jädrigt sugen på spansk mat nu för tiden! Olivoljestinn vitlöks-chili-tomatgojs. Här gjorde jag en pytt med lite kall potatis, chorizo och lök. Men mojo rojo passar till mycket, ofta äts den med olika former av potatis. Ugnsbakad eller potatis kokt i mycket salt, papas arrugadas. I mojo rojo ingår dessutom ofta bröd rivet i bitar, det kan ni tillsätta här, eller strunta i det. Då blir det mer som en len fast kryddig majonnäs.  

Spansk pytt i panna med en variant på mojo rojo (4p)

1 lök
100 gram lufttorkad chorizo
500 g kokt och skivad färskpotatis
Kryddörter
Salt och peppar

1 äggula
1 msk senap
1 tsk sherryvinäger
1 dl olja (neutral i smaken, jag använde rapsolja)
1 msk tomatpuré
1 riven vitlöksklyfta
Chili flakes
1 tsk citron
salt och peppar

Så här gör du:

1) Pytten gör du genom att skära lök, chorizo och färskpotatis samt steka i olivolja tills det fått fin färg. Krydda med örter och salt och peppar.
2) Mojo rojon börjar med att du gör en majonnäs, lättast går det om allt är rumstempererat! Blanda äggulan med senap (jag använde dijon) och vinäger. Droppa i oljan mycket långsamt och vispa hela tiden.
3) När majonnäsen är klar rör du i tomatpuré, vitlök, färsk hackad chili eller chili flakes, samt smakar av med citron och salt och peppar. Det blir toppengott och passar till mycket!


Kommentarer
Postat av: Martin

Haru nå snaskigt libanesiskt på gång kanske? =)

2010-06-21 @ 20:12:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0