Reducerad tomatsås till pasta

Jag har en bild av att det är något väldigt svenskt över vår vilja att sleva på såssked efter såssked över vår pasta? Går du på ett sånt pastabufféställe för 50 spänn så är det vanligen mer sås än pasta i tallriken. För att kunna förtära dessa såsmängder krävs det att den är lite lagom smaklös, tänk en jättekastrull bechamelsås med lite riven ost i och ett paket bacon så har vi ost- och baconsås. Eller en tomatsås som är lite lagom blaskig. Jag får också för mig att italiernarna i betydligt högre grad reducerar sina såser till en smakexplosion som en matsked av varsamt rörs ner i pastan. Tänk pesto.

Vad detta beror på vet jag inte, dåtidens potatis- och salta silltallrik kanske krävde en riktig hög med löksås? Vår pasta kanske aldrig varit av samma kvalite som italienarnas? Vi kanske bara gillar såsens kleggighet?

Häromveckan gjorde jag en reducerad tomatsås, detta innebär helt enkelt att jag svettade en soffrito, lät en slurk balsamvinäger koka in, tillsatte burktomater av bra kvalitet samt torkad oregano och tomatpuré. Lät detta koka länge tills det blivit rätt tjockt. Smakade av med honung, färsk hackad oregano och salt, peppar. Jag rörde sedan ner såsen i pastan och serverade med smulad fetaost (märks det att min lokala butik har rea på fetaost?), stekt sparris och mer färsk oregano. Mumsigt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0