Ljummen potatis- och champinjonsallad med dill- och västerbottenpesto

En av mina favoritmattidningar är Elle mat och vin. Underbart inspirerande bilder och god mat. Det blir dock sällan att jag lagar något av recepten, ofta väldigt långa ingredienslistor vilket kan avskräcka då jag inser att inget finns hemma. Häromdagen lagade jag dock denna sallad, och den var verkligen så fantastisk som den lät. Vid provsmakningen av peston kunde jag knappt hålla mig från att börja sleva i mig den som den var!

Jag följde dock inte receptet till punkt och pricka utan bytte kantareller mot skogschampinjoner, i orginalreceptet ingår dessutom både hasselnötter- och mandlar i peston men jag använder bara mandlar. Nästa gång jag gör den kommer jag dessutom hoppa över savojkålsbladen som ingick och byta dem mot ruccola, de är goda, men den hårda, sega konsistensen passade inte riktigt.

Ljummen potatis- och champinjonsallad med dill- och västerbottenpesto (6p)


1 kg dillkokt färskpotatis som halverats
1 lök
smör och olja
500 g skogschampinjoner (eller den svamp du gillar) delad i stora bitar
1/2 dl balsamvinäger
ett paket ruccola (eller savojkål)
300 g cocktailtomater
1/2 fänkål
200 g soltorkade tomater i olja

Till peston:
4 kvistar dill (jag tog en hel kruka, tar ni mindre kan ni hälla i lite ruccola för att ge den en fin grön färg)
2 dl rostade mandlar (jag kör med skal, eller 50-50 hasselnötter och mandlar)
2 dl riven västerbottenost
2 msk citronsaft
2 dl olivolja
salt, peppar

Så här gör du:

1) Gör peston: grovhacka dill och nötter och lägg i en mixer. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa ganska grovt. Smaka av med salt och peppar. Ställ i kylen.
2) Grilla (eller stek) potatisen i lite smör och olja så den får fin färg.
3) Stek därefter den hackade löken tills den blir mjuk. Tillsätt svampen och stek några minuter till. Häll sedan över balsamvinägern och låt den reducera.
4) Placera alla ingredienser på ett stort fat och servera peston till!

Verkligen supergott!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0