Frikadeller i buljong

Jag gillar hur jag för en tid sedan "outade" att jag inte kan laga asiatiskt, men ändå envisas med att publicera rätt på rätt innehållande fisksås? Tur då att det inte alls är mitt recept, utan Leila Lindholms. Hon är bra på asiatiskt, för det här var gott värre. Speciellt den rostade löken som jag ytterst motvilligt toppade anrättningen med, men den mjuknade på något trevligt sätt och satte karaktär!

Sedan, antingen är ni som jag och har en jättepåse valnötter i kylen, varvid ni toppar med det. Annars gör ni som Leila och toppar med saltade rostade jordnötter. Det är förmodligen godare. Det är ju ändå hon som är kock.

Frikadeller i buljong (4p)

Färs:
400 g blandfärs
1 klyfta riven vitlök
2 msk sweet chilisås
1 msk fisksås
5 finhackade salladslökar
Salt, peppar

Buljong:
1 ½ l vatten
4 ½ msk kycklingfond
4 msk japansk soja
1 msk fisksås
1 bit riven färsk ingefära
Saft av en halv lime

Topping:
300 g äggnudlar kokta enligt förpackningen
Färsk koriander
Böngroddar
Rostad lök
Hackade valnötter/jordnötter

Så här gör du:

1) Blanda allt till färsen och rulla små frikadeller. (Går bäst med fuktiga händer)
2) Koka upp allt till buljongen. Låt stå några minuter. Ploppa sedan i frikadellerna, och låt buljongen få koka tills färsen är klar.
3) Lägg nudlarna, groddar och koriander i skålar. Häll på buljong och frikadeller. Toppa med valnötter och rostad lök. (Och lite mer hackad vårlök om du känner dig lite lagom piffig, eller bara ogillar fyra nyanser av brunt)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0