Surdegsbakets dilemma

Tänk dig detta scenario: du vaknar pigg och utvilad en lördagmorgon och tänker "här ska bakas litet surdegsbröd"! Du tar fram vetesuren ur kylen, matar upp den och ställer den i värmen på köksbänken för att den ska komma igång lagom till kvällen. Du går vidare med din dag, gör lite ärenden, äter en pizza. Blir kalasmätt och tar en tupplur. Vaknar och är allt annat än sugen på långtdraget surdegsbak.

Jo, det där var min lördag alltså.. Det är allt ett logistiskt problem det här med surdegsbak, speciellt om man som jag gillar att baka lite spontant på lördagmornar, men mindre ofta gillar att tvingas baka på lördagskvällar.

Fungerar det att skjutsa in surdegen i kylen och baka på den imorgon bitti tror ni? Jag tror jag ger det ett försök.

Kommentarer
Postat av: Anders

Surdegar som vilar för länge kan ju bli --- just surdegar! Jag tror att det går bra att kyla den igen - de smarriga bakterierna finns ju kvar.

Anders

2010-05-09 @ 08:50:42
Postat av: Rebecca

Anders: Jag tror du har helt rätt! Plockade fram surdegen nu på morgonen och den såg så bubblig och välmående ut så. Så nu blir det vetesurdegsbak!

2010-05-09 @ 11:23:20
Postat av: Elisabeth

Hej!

Hur går det med surdegsbaket?? Jag är jätteintresserad om du har något bra recept?



Kram

Elisa

2010-05-09 @ 18:16:06
Postat av: Rebecca

Elisabeth: Hej! Det gick toppen, titta på det här inlägget:



http://detgodaste.blogg.se/2010/may/surdegsbrod-a-la-pain-de-martin.html#comment



Det kluriga är ju egentligen att få igång själva surisen.. jag följde detta recept:



http://kalasgott.blogg.se/2010/february/jag-skall-kalla-henne-iris.html#comment



det innehåller lite honung, vilket gör det lättare för den att komma igång.



Kram!

2010-05-10 @ 21:03:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0