Chiligryta med koriander, kanel, kardemumma och spiskummin

Vi har som sagt hängt hos min bror hela helgen, och han är vegetarian så jag fick upp smaken för färs gjord på sojaprotein. Riktigt gott, och precis samma konsistens som köttfärs. Så ikväll hade jag tänkt laga den här grytan med sojafärs, men i vår butik fanns den bara från hälsans kök. Jag köper inte produkter från hälsans kök. Så jag undrar om någon har tips på sojafärs från andra producenter?

Tillbaka till grytan (som därför fick göras på änglamarks blandfärs), som ursprungligen är ett av Nigellas recept. Jag är väldigt svag för hennes matlagning och hennes, får man lov att säga, sensuella inställning till maten. Att verkligt njuta av matens syn-, lukt- och smakintryck är viktigt, och det är något Nigella kan. Den här grytan är kanske ganska vintrig med sina jordiga kryddor, men den var toppengod idag. Vi åt den med matvete (och en skiva surdegsbröd, så klart..).



Chili (4p)

1/2 till 1 röd chilifrukt (beroende på styrka och storlek, samt hur starkt du gillar det!)
Chorizokorv (typ 100 g, men ta en sån god stark lufttorkad spansk, det blir godast så)
500 g köttfärs
En grovt hackad gul lök
Några hackade fefferoni
1/2 tsk mald spiskummin
1/2 tsk mald koriander
1/2 tsk mald kanel
1/2 tsk mald kardemumma (eller några mortlade frön från en kapsel)
En burk krossade tomater
Nån deciliter rödvin eller vatten
Några matskedar tomatpuré
1 burk stora vita bönor
4 msk sweet chili sås
Salt och peppar

Så här gör du:

1) Skär korven i 5 millimeters halvmånar. Hacka chilin. Stek dessa på medelvärme i värmetålig olja (typ rapsolja) tills korven dragit ihop sig och släppt sin orangea olja.
2) Lägg i köttfärs och lök och låt köttfärsen få färg.
3) Tillsätt fefferoni, kryddor, tomater, vin, tomatpuré, bönor och sweet chilisås. Låt sjuda i 20 minuter.
5) Smaka av med salt och peppar och servera med bröd eller ris eller matvete, eller vad du vill!

Smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: Martin

På Life har dom torkade sojabitar. Man förväller dom i vatten och sen kan man mixa och trixa med dom. Men dom är inte så himla goda direkt så man lär krydda och ha sig. =)

2010-05-20 @ 18:52:53
Postat av: rebecca

Martin: Det låter ju coolt, ska jag kolla upp! Som du sa, kanske bara är att krydda lite extra..Jag menar köttfärs är ju inte heller en smakexplosion direkt.

2010-05-21 @ 11:43:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0