..med vitt

Det kanske är jag som är fånig, men jag har vissa problem att cappuccion jag dricker hela dagarna på jobbet innehåller "starkt svart kaffe, vitt och vitt skum".

Är det bra att få i sig sådana mängder vitt som jag får varje dag? Kan de inte använda mjölkpulver istället? Visst är det bra att livsmedelsverket reagerar på att selecta kallar mjölkersättning för mjölk, och därför tvingade igenom en namnändring. Men, jag kanske är lite traditionell, hade det inte varit bättre att faktiskt börja använda riktig torrmjölk i automaterna?

En sökning på selectas hemsida ger följande information om det vita:

1554, Selecta Whitener (hua, låter som en tandkräm!)
Dosering: 2g/ 130ml
Förvaring: Torrt och svalt.
Ingredienser: Glukossirap (57,8%), hydrerat vegetabiliskt fett, mjölkprotein, stabiliseringsmedel
E340, E452, emulgeringsmedel E471, klumpförebyggande medel E341, färgämne E160.

2094, Gourmet Topping
Dosering: 3g/ 130 ml
Förvaring: Torrt och svalt.
Ingredienser: Skummjölkspulver, vasslepulver, laktos, antiklumpningsmedel (E551),
emulgeringsmedel (soyalecithin),
Innehåller spår av soja gluten.

Visst låter det lockande!




Bilden är lånad från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cappuccino 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0