Vegetarisk måndag: Portabelloburgare med aioli

När jag gick i skolan fick vi lejonburgare. Principen var mycket lik den för en traditionell hamburgare. Bröd + utplattat kött + sallad + senap och ketchup. Tänkte aldrig vidare på detta utan antog att det var någon käck parallell till lejonet (gick i skolan i Linköping, och för er som inte vet är lejonet stadens symbol). Senare har jag dock lärt mig att hamburgare är namnskyddat!

Uppenbarligen ska det finnas minst 80% kött från nötkreatur, och kött från huvud eller mellangärde får inte ingå. Detta för mig osökt in på två frågeställningar. Vad var det vi serverades i form av lejonburgare egentligen? Och är inte ham normalt gris?

Ett sätt att slippa ifrån dessa (delvis oroande) frågor är att helt strunta ham-delen och fira in måndagen med det garanterat köttfrånhuvudet-fria alternativet portabelloburgaren!

Portabelloburgare (2p)
2 portabellohattar
1 klyfta finhackad vitlök
1 hackad liten röd chili
30 g rumsvarmt smör
2 tomater i skivor
1 röd lök i ringar
2 ciabatta (eller annat lite segt gott vitt bröd)
Olivolja
Salt, peppar

Så här gör du:
1) Blanda smör med chili och vitlök. Krydda med salt & peppar.
2) Bred smöret på portabellohattarna och kör i ugnen i 200 °C i 10 minuter.
3) Stek chiabattan i lite olivolja.
4) Stek tomatskivorna i olivolja och krydda med salt och peppar.

Aioli
1 äggula
1 riven vitlöksklyfta
1 dl rapsolja
1 tsk citronsaft
Salt, peppar

Så här gör du:
1) Se till att alla ingredienser har ungefär samma temperatur, vispa sedan ihop äggulan med vitlöken.
2) Tillsätt oljan försiktigt under frenetisk vispning (ta i bara, energiåtgången kompenserar på intet sätt tillskottet från aioli:n)
3) Smaka av med citronsaft, salt och peppar.

Sammanställ alltihop till en finfin veggoburgare!




Kommentarer
Postat av: Besser Wisser

Ham är normalt gris ja. Namnet hamburgare härstammar dock från rättens ursprungsstad, Hamburg i Tyskland.



2011-03-29 @ 13:38:29
Postat av: Rebecca

Besser Wisser: Ja, det har du ju rätt i, tack för svaret på den frågan. Du råkar inte dessutom veta vad "lejonburgarna" innehöll? ;)



Men en wikipediasökning ger mig också denna information:

"Inom lingvistiken utgör hamburgaren ett typexempel på ett intressant fenomen; förskjutning av avledning. Ordet hamburgare består ursprungligen av två led - hamburg och -are. Denna avledning har senare kommit att ändras i takt med att ordet används mer frekvent. Idag används leden ham och burgare för sig, så att man kan skapa nya burgare, till exempel ostburgare, eller fiskburgare. Förledet ham har alltså snarare fått betydelsen kött, än som ursprunget antyder, signalera om att rätten kommer från Hamburg."



Vilket i någon mån kan förklara min vilja att dela upp i ham och burgare.

2011-03-29 @ 13:54:17
URL: http://detgodaste.blogg.se/
Postat av: Josefine

Lejonburgare är verkligen nostalgi, en av mina favoriträtter på låg- och mellanstadiet :) De kanske inte skulle smaka lika gott om man åt dem idag bara. Kram

2011-04-02 @ 18:04:37
Postat av: Rebecca

Josefine: Eller hur! Jag längtade också till lejonburgarna. I Falun hade vi inte det utan det godaste där var kebabgryta (med pitabröd). Vet att jag tyckte skolmaten var urlyxig när jag kom till Linköping =D. Kram!

2011-04-05 @ 21:00:34
URL: http://detgodaste.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0