Raggmunk

Vi äter för lite husmanskost! Eller jag omformulerar! Vi äter för lite potatis. Det är så lätt att hamna i de läckra grynens värld eller pastans förlovade land. Men det ska det bli ändring på, sist var det potatiskaka som fick bli första receptet i kategorin potatis och nu går vi vidare till något av det godaste.. nämligen raggmunk med stekfläsk och rårörda lingon.

Raggmunk är ju egentligen inte mer avancerat än en pannkakssmet med riven potatis i. Jag tror vissa kör ägglöst men jag tycker åtminstonde ett ägg förhöjer både smak och konsistens. Det viktigaste är att steka i rejält med smör och inte göra dom för tjocka. Vill ni lyxa till det kan nu byta lite av mjölken mot grädde.

Jag tror receptet från början är från vår kokbok?

Raggmunk (ca 6-8 st)
800 g potatis (skalad och grovriven)
5 dl mjölk
2 dl mjöl
1 ägg
1 tsk salt
Peppar
Stekfläsk
Lingon & socker

Så här gör du:
1) Vispa ihop mjölk, mjöl och ägg. Smaka av med salt och peppar. Blanda i potatisen.
2) Häll smet i pannan, och se till att du får med potatisen. Stek på medelvärme (jag alternerar mellan 3:an och 4:an) i smör tills de är lagom krispiga i kanterna.
3) Stek fläsket och servera till.
4) Rör lingon med socker tills lingonen liksom smälter. (Vi har egenplockade i frysen som vi micrar en liten stund så de blir lite mosiga, och sen rör vi ner lite socker. Jag gillar den rätt syrlig)

Klart att servera!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0