Marockanska lammfärsburgare

Jag gillar mat i bröd, man kan nästan ta vad som helst och linda in det i en tortilla eller trycka ner i ett pitabröd och det blir så mycket godare. Det här är ännu ett leila-recept som är så gott (från guldkant på vardagen)! Lammfärsen får smak av härlig spiskummin, paprikapulver och chili. Och hoppa inte över steget med vitlöksstarkt smör för det gör hela skillnaden! Tycker du att det känns onyttigt kan du ju glädja dig över att burgaren saknar dressing!

Jag följer som vanligt inte receptet slaviskt utan byter ut och stoppar dit efter vad som finns hemma. Leila använder dessutom 600 g lammfärs till 4p, men jag kör 400 g. Detta av den enkla anledningen att lammfärs vanligen saluförs i 400 gramspaket och varför krångla till det. Men jag behåller kryddningen i samma proportioner (smakrikt är gott!).



Marockanska lammfärsburgare (4p)

400 g lammfärs
1 riven vitlöksklyfta
1/2 finhackad mild röd chili (men jag använder en ansenlig mängd chili flakes istället)
2 tsk spiskummin
1 tsk mald paprika
1 tsk socker
salt och peppar
2 msk olivolja
2 msk mjukt smör (har du inte varit förutseende funkar det fint att köra smöret en halvminut på 160W i micron)
1 knippe persilja (hoppar jag över, om jag inte råkar ha lite på balkongen)
2 klyftor finriven vitlök
1 aubergine
2 tomater
4 pitabröd eller torillabröd
200 g fetaost
Lite sallad av nåt slag (leila rekommenderar hjärtbladssallad, men jag kör med isbergssallad med gott resultat!)

Så här gör du:

1) Blanda färs, en vitlöksklyfta, chili, spiskummin, paprikapulver, socker, olivolja och salt och peppar. Forma till fyra biffar.
2) Mosa ihop smöret med persilja och två vitlöksklyftor (en om de är stora).
3) Skiva tomater, aubergine samt fetaost. Pensla tomat och aubergine med lite olja.
4) Stek eller grilla burgare, tomat och aubergine. Krydda med salt och peppar.
5) Bred smöret på brödet och stoppa i alla ingredienser.

Smaklig spis!




Kommentarer
Postat av: Yohanna

Gu' det ser ljuvligt ut!!! ..Synd att jag avskyr å laga mat å därför inte är så bra på det bara :(

2010-09-10 @ 13:18:46
URL: http://maiplu.se
Postat av: Rebecca

Yohanna: Det är verkligen hur gott som helst! Och man behöver inte kunna/eller knappt gilla att laga mat för att göra det här.. det viktigaste är att krydda färsen ordentligt!

2010-09-11 @ 13:44:37
URL: http://detgodaste.blogg.se/
Postat av: ...

Verkligen jättegod!

2010-09-11 @ 14:00:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0