Söndagsmiddag: Fläskkarrégryta med rödvin och tomat

Jag gillar att baka eller laga mat på söndagar. Gärna något långkok som står och gottar sig i ugnen medan jag tar en lässtund eller en höstpromenad. I söndags hittade jag en bortglömd fläskkarré i frysen och med inspiration från smaskens.nu, slängde jag ihop den med massa gott i vår gjutjärnsgryta, och lät den mysa i 150°C i 3-4 timmar. Matlagning när den är som bäst.

I den här typen av matlagning har man rätt fria händer, det mesta blir gott efter lågtempererad lång tillagningstid. Här hade jag rosmarin, men det går nog minst lika bra med någon annan örtkrydda. Gillar ni morot, varför inte slänga i några bitar? Du kan också späcka fläskkarrén med exempelvis vitlök och salvia? Eller kanske katrinplommon? Möjligheterna är oändliga☺!



Fläskkarrégryta med rödvin och tomat (4p)
En bit fläskkarré (glömde väga vår bit..)
2 stora hackade lökar
2 hackade vitlöksklyftor
2 burkar krossad tomat
1 msk tomatpuré
3 dl rödvin (för det var vad vi hade kvar i en flaska..)
1 msk torkad rosmarin
3 lagerblad
Några kvistar färsk rosmarin
Salt, peppar
Honung

Så här gör du:
1) Lägg allt i en gryta, sätt på lock. In i ugnen 3-4 h på 150°C.
2) Ta upp köttet och koka ner såsen tills den är lagom tjock i ditt tycke. Smaka av den med salt, peppar och honung.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0