Moussaka

Vi var på Kreta förra året. Det jag mest kommer och tänka på när jag minns den resan är Ayla (läste många delar av grottbjörnens folk liggandes i solstol i skuggan sippandes Mythos) och så moussakan. Jag tror att jag gjorde några avsteg med någon bifteki och mixed grill, men det var ju moussakan som var grejen. Vi fick den i portionsformar och i botten fanns krispig oljig potatis, sedan ett underbart lager av kryddig köttfärs och aubergine. Och så den undersköna lite fluffiga bechamelen...

... men sedan kom vi hem, och jag skulle prompt återskapa just den moussakan. Det har tagit några försök, men nu, cirka ett år senare tror jag att jag närmat mig orginalet. Den malda nejlikan i köttfärsen gjorde stor skillnad. Och min närmaste fritering av potatisen. Sen kanske din moussaka från grekland smakar helt anorlunda, men så här vill jag ha min:

Moussaka (6p)
Jag gör receptet lite annorlunda än vanligt. Men är du van i köket är det smidigt att göra de fyra momenten lite simultant (men lägg lite extra uppmärksamhet på bechamelsåsen, för den smakar inte gott bränd..)

Aubergine:
Skiva en stor aubergine tunt. Stek i omgångar i rikligt med olivolja i en panna. Salta och peppra. Lägg på hushållspapper så de får rinna av.

Potatis:
Skala och skiva så tunt du kan. Stek i omgångar i en panna i rikligt med olivolja. Potatisen ska få färg och bli lite knaprig. Salta och peppra. Jag använder också en grekisk potatiskrydda jag har hemma.

Lammfärssås:
1 hackad lök
1 hackad vitlöksklyfta
400 g lammfärs
En klick smör
1-2 msk vatten
4 msk tomatpuré
Rejält med mald kanel
Malda nejlikor
Lite paprikapulver
½-1 tsk torkad dragon
½-1 tsk torkad dragon
½-1 tsk torkad timjan
1 tsk finhackad färsk rosmarin
salt, peppar

Fräs lök, vitlök och lammfärs i smör. När färsen är brynt och löken mjuknat tillsätter du vatten och tomatpuré samt kryddor och rör om ordentligt. Låt koka 10-15 minuter. Smaka av och krydda mer om det behövs. Ska smaka mycket kanel och ganska mycket jul.

Bechamelsås:
4 msk smör
4 msk mjöl
6 dl mjölk
muskotnöt
salt, peppar
2 äggulor
1 ½ dl grovriven ost

Smält smöret på medelvärme. Vispa i mjölet och tillsätt mjölken lite i taget. Låt koka en stund tills det tjocknat. Smaka av med färskriven muskotnöt, salt och peppar. Låt svalna. Vispa sedan ner äggulorna och osten.

Assemblering:
Lägg potatisen i botten på en ugnsfast form. Häll lammfärsen över. Fördela auberginen över färsen och häll över bechamelsåsen samt lite riven ost.

Kör i ugnen i 200° i en halvtimme eller tills den fått fin färg. Låt den stå en stund så att den sätter sig. Servera med ett glas rödtjut om du är lagd åt det hållet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0