Majssoppa med chiliquesadilla

Soppa är fin mat. Inte bara för soppans egen skulle utan för att den ger en möjlighet att äta något gott till. Minns att när jag var mindre ville jag att mamma skulle göra sin rotfrukts- och korvsoppa. För jag visste ju att åt vi det skulle mamma baka sitt ljusa stora bröd, och så skulle vi njuta det ljummet med bregott och brännvinsost.

Undrar om mina barn kommer kräva majssoppa, bara för att de vet att de får quesadilla till?

Majssoppa med chiliquesadilla (4p)

2 burkar majs
4 msk olivolja
1 l vatten
3 msk kycklingfond
1dl créme fraiche
Lite mild finhackad röd chili
Vitlökspulver
Spiskummin
Paprikapulver
Torkad oregano
Salt, peppar
4 tortillabröd
Riven ost
Några skivor serranoskinka
Färsk koriander
Lite finhackad röd chili
Salt, peppar
Olivolja

Så här gör du:

1) Häll av majsen och stek den i olivolja tills den fått färg.
2) Lägg i en kastrull och häll i vatten, fond, creme fraiche, chili och krydda efter behag.
3) Koka upp och mixa sedan soppan slät, samt smaka av med mer kryddor om det behövs.
4) Gör quesadillan: Lägg lite riven ost, serranoskinka, hackad koriander, hackad röd chili, salt och peppar på ett tortillabröd. Lägg på det andra och stek det hela i olivolja i en panna. Vänd efter en stund.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0