Olivtips, pindjur och en receptskiss

Nog för att jag gillar produkter till köket, men någon olivurkärnare har aldrig hamnat högt på min önskelista. Något annat som är nedprioriterat är att inhandla urkärnade oliver för dubbla kilopriset. Så, vad göra? Jo, jag krossar dem helt sonika med bladet på kniven (illustrativ bild nedan till vänster) och sedan pillar jag ut kärnan. Funkar kanonfint på mogna svarta oliver!


En annan sak jag gillar är pindjur. Det är lite som Ajvar Relish fast med bitar. Alltså en grönsaksblandning med rätt mycket paprika som finns i lite olika styrkor. Bäst gillar jag att köpa den hos vår lokala köttbutik (som också säljer plescavica och bosniskt bröd, det vill säga himmelriket för den som är lika förtjust i balkans mat som jag). Men Sera har också en toppenfin, billig pinjur. Den funkar till det mesta, vill man kan den dessutom blandas med créme fraiche och lite salt och peppar till en god sås till exempelvis grillat.


Men jag ska nog komma till saken. När ni nu har kärnat ur oliverna och inhandlat en burk pindjur så kan ni göra en god pastagratäng. Innehållet kan varieras i det oändliga, men igår gjorde jag på ett ungefär såhär:

Pastagratäng med pindjur och feta (6p)

Kokt pasta
Bacon
Lök
Paprika
Tomat
Vitlök
Oliver
Fetaost
Obscena mängder torkad oregano
Pindjur
Créme fraiche

Så här gör du:

1) Sätt ugnen på 200 grader.
2) Stek baconet, när det fått lagom med färg släng i hackad lök och paprika. Låt det mjukna.
3) Addera hackad tomat, riven vitlök, hackade (och urkärnade) oliver, pastan, oregano samt smula i fetaosten. Lägg i en ugnsfast form.
4) Blanda ihop pindjur och créme fraiche och bre detta över din pasta blandning. In i ugnen i 20 minuter ungefär. Pynta med färsk oregano.

Låt er väl smaka! 


Kommentarer
Postat av: Martin

Det där pinjurmecket ska provas! Ajvar är ju sketagott ju! =)

2010-05-20 @ 18:42:01
Postat av: Rebecca

Martin: Ja gör det!! Så mycket trevligare konsistens med bitarna i tycker jag. För SERAs betalar man bara en 30 kronor eller så för en jätteburk!

2010-05-21 @ 11:45:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0