Tv-kockens transformation, eller från informationsTV till lustTV.

När jag var ung och tittade på matlagningstv stod receptet i fokus. Kocken var noggrann med att berätta precis hur mycket av varje ingrediens den hällde i och hur beredningsmomenten gick till var av största betydelse. 100 gram mjöl siktas ner i de tre äggen. Efter programmet visades en stillbild av receptet under lång tid så att vi intresserade skulle ha tid att skriva ned det. Kanske spelades någon trevlig musik och kanske fanns en informativ bild av maten som bakgrund.

Senare började de flesta ha text-tv vilket gjorde att det kunde hänvisas till en texttv sida under programmet. Ofta krävde receptet flera sidor så man fick skriva så fort man kunde. Det gjorde jag en gång vilket innebar att jag rörde i 400 g smör i en pajfyllning. Jag var sisådär 12 och hade inte helt ordning på vad som var rimligt och inte, och smör, det är ju gott. Fyllningen mättades på smör vilket gjorde att det smälte och bildade ett smörbad ovanpå pajen. Jag tror inte ens att vi smakade på den. Men det var ju inte min barndoms misstag jag skulle beskriva. Utan tevekockens transformation.

Någon gång där kom internet. I recept på internet fanns möjlighet för utförliga beskrivningar som inte fått plats på text-tv eller stillbilder efter programmet. Programledarens informativa roll var därmed över. Så, hur ska vi då locka tittare? Jo, genom att spela på begäret. Vi ska begära maten. Det ska flörtas med kameran. Kokutrymmet som tidigare varit ett praktiskt kök blir en hel inredningstidning. Formspråket blir flörtigt, bullformarna blir tryckta med vackra mönster. Hygien är det inte tala om utan lustfyllt doppas ett finger i smeten för att sedan slickas av. Vi ska begära kocken, och vi ska begära maten.

Den andra vägen är att bjuda in gäster och småprata i matlagningen, intervju över ett sockerkaksbak. Intervju över ett glas vin och en paella. Detta gör att själva tvkocken måste bli så mycket mer än en duktig receptskrivare som kan tala tydligt i rutan. Nej, den måste väcka begär, eller vara en god intervjuare. Göra så stämningen i rutan blir mysig och trevlig eller härligt grabbig med en hel ko uppslängd på skärbrädan. Att bara leverera ett recept är passé. 

För receptet. Det hittar vi ju på nätet.



Bild från tv4.se fotograf: Daniel Ohlsson

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0