Rabarber- och vaniljmarmelad

Projekt omsätta färsk rabarber till tillagad fortgår. Efter jag gjort den här marmeladen fick jag totalt inspirationsstopp och ägnade en halvtimme åt den kreativa och upplyftande sysslan att rensa och skiva resterande rabarber samt frysa in den i små påsar. De får ligga där i dvala och bida sin tid tills min rabarberinspiration är på gång igen.

Eftersom jag hade en vaniljstång i skafferiet (fynd från Netto, två vaniljstänger för 20 kronor! Be mig dock inte intyga kvalitén) var det givet att göra en marmelad med vanilj. Kan bli ett trevligt tillskott till helgfrukostarna, eller kanske till en ostbricka.

Du kan nog krydda den här lite hur du vill, ge den julstämning med lite kanel och malda nejlikor. Eller göra den lite het (då passar den nog ännu bättre till ostbrickan) med färsk riven ingefära och lite chili. Möjligheterna är många för att göra en lång historia kort.



Rabarber- och vaniljmarmelad (1 burk á 250 ml)

500 g rensad och skivad (5mm-bitar) rabarber
En vaniljstång
1 msk vatten
300 g syltsocker

Så här gör du:

1) Lägg rabarber, vaniljstång som du delat på längden och vattnet i en kastrull. Sätt på medelvärme och låt rabarbern smälta i en 20 minuter. Det ska vara som en härlig gegga utan stora bitar.
2) Häll i syltsockret och låt det koka några minuter. Häll i en ren burk och låt svalna. Sen bums in i kylen.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0