Paprika *3

Det här är en enkel vardagsrätt, du kan variera kryddstyrkan med mängden chilipeppar du öser i. Den fungerar dessutom lika bra att severa till ris som pasta. Det är något så fint i smakblandningen paprika, och paprikapulver. Första gången jag åt det som jag minns var i Riga. Kunde i och för sig lika gärna varit i någon storstad i Sverige eftersom det var på TGIF. De serverade i alla fall baguetter med en blandning av biff, paprika, paprikapulver och chilipulver i. De är konstigt nog mitt starkaste matminne från Riga!



Paprika *3 (4p)

Några goda kryddiga korvar
En hackad lök
En hackad vitlök
Två hackade paprikor (olika färger blir fint)
1 tsk paprikapulver
Chilipeppar efter tycke och smak
2 dl créme fraishe eller grädde
1 tsk sherryvinäger (eller någon annan vinäger du har hemma)
Salt och peppar efter smak

Så här gör du:
1) Skiva korvarna (kontrollera noga om det är plast runt korven, eller gör som jag och ät plasten med stor aptit av misstag (eller slöhet)). Stek ur lite fett ur dem i en panna. Lägg i lök och vitlök och låt de svettas i korvfettet.
2) Tillsätt paprikorna och paprikapulver samt chilipulver. Låt det gotta sig några minuter till.
3) Tillsätt créme fraishe eller grädde (eller både och), sherryvinäger samt krydda upp med salt och peppar.
4) Låt det bubbla några minuter och ät med exempelvis råris och broccoli.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0