Löksås eller den fräscha salladens antites

Kalla mig galen som börjar yra om löksås mitt i sommaren men vi kan ju inte bara leva på fräscha sallader och små kulor sorbet. Oavsett årstid behöver vi något substantiellt, och vad är stadigare än en portion fläsk med löksås och potatis?

Min löksås har blivit så mycket godare sedan jag läste ett så fint tips på Gitto's blogg. Nämligen att hälla en skvätt kaffe i löksåsen! Det gör en himla skillnad och det passar så fint till fetheten i såsen och lökens sötma.

Löksås (4p)

3-4 gula lökar lite beroende på storlek
Smör
1 tsk socker
Två msk mjöl
4 dl mjölk
En skvätt kaffe
Salt och vitpeppar

Så här gör du:

1) Skiva löken och stek den på låg värme länge i smöret. Den ska bli riktigt mjuk och söt och lite ljust gyllenbrun.
2) Strö över sockret och låt de lösas. Strö över mjölet och rör om. Häll i mjölken under omrörning för att undvika klumpar. Låt det koka upp under omrörning så att såsen tjocknar.
3) Smaka av med en skvätt kaffe och salt och vitpeppar. Servera till fläsk och potatis. Grönsaker är överflödiga (lök är väl nyttigt nog!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0