Ljummen matvetesallad med feta och bacon

Jag har fått dille på matvete, det har en så trevlig nötig smak och trevligt tuggmotstånd. Oftast använder vi det som tillbehör till någon gryta eller sås, ungefär som ris traditionellt används. Vissa använder det i sallad, vilket egentligen var min tanke här. Men min sambo är lite motvillig till kalla gryn, pasta eller vete i salladen vilket gjorde att det fick bli en kompromiss.

Jag stekte bacon och lök och hackad rosmarin i en panna, när det fått fin färg blandade jag i den kokta matveten och en dl grädde samt ett paket fetaost. Detta fick gosa ihop sig en stund samt svalna lite. Då rörde jag i peppar och lite sallad från balkongen.



Ruskigt enkelt, gott, rätt salt så kom inte på tanken att tillsätta ytterligare salt. Fetaostens och baconets sälta räcker gott. Det blir även väldigt matigt i och med allt fett så en liten portion räcker, fyll på med mer gröna blad om du vill ha en fylligare tallrik.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0