Jag ger er: Mamma Katarinas köttbullar

Eller njae, fast jo. Receptet ligger i en stor tjock pärm som jag ärvt efter min mamma. Det är ett urklipp från ett 70-talsmagasin och beskriver hur du gör köttbullar som smakar som mammas. En nypa socker är svaret och annonsmakare är sockerbolaget (jävigt kan tyckas?). Inte så genuint och mammigt alls kan tyckas, men det var de här köttbullarna jag växte upp på och de är de godaste jag vet i kategorin "vanliga köttbullar". Jag menar, det är ju smarrigt att hacka i chili, eller smaksätta med parmesan, men ibland önskar jag bara den milda köttsmaken tillsammans med mycket vitpeppar.

Den där pärmen är en historia för sig. När jag var liten fick jag inte helt sällan ett ryck och önskade sortera alla recept. Jag rev ut varenda ett och la de i olika högar beroende på om det var ett pastarecept eller matbrödsrecept. Detta tog kanske ett par timmar. Sedan skulle recepten varsamt läggas i plastmapparna så att alla syntes. Detta tog cirka 10 minuter eftersom jag tröttnade genast och bara vek ihop recepten i buntar och tryckte in dom. Så ser pärmen ut än idag, och det är faktiskt lite charmigt.

Mamma Katarinas köttbullar (4p)
500 g blandfärs
1/2 dl ströbröd
1 dl grädde (eller mjölk)
1 ägg
1/2 tsk socker
1 1/2 tsk salt
1-2 tsk vitpeppar (gärna färskmalen) och snåla inte här, det ska verkligen smaka vitpeppar! Vågar du inte smaka på färsen rå steker du en miniköttbulle först för att smaka av.
1 finhackad lök

Så här gör du:
1) Häll grädden över ströbrödet och låt det stå en stund. Svetta samtidigt löken i smör i en panna.
2) Blanda ihop alla ingredienser ordentligt och rulla bollar. Blöta händer är ett tips.
3) Stek de gyllenbruna i smör.
4) Ät några nystekta på en rejält smörad knäckemacka. Ät några till bara som de är.
5) Servera resten (men göm några till dig själv som du njuter kalla på frukostmackan!) med till exempel potatis, brunsås och lingon (om du är lagd åt det traditionella hållet).






Kommentarer
Postat av: Martin

Just ja dom var smaskiga dom!!!

2010-08-08 @ 11:52:56
Postat av: Rebecca

Martin: Jaa, ni får göra såna på sojafärs! Hittade Icas egna sojafärs idag, svenskproducerad å allt!

2010-08-08 @ 16:09:13
URL: http://detgodaste.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0