Alexander the great

Jag har en extrem fäbless för historiska romaner. Jag har någon idé om att jag lär mig något samtidigt som jag kan njuta av lättsmält skönlitteratur. Under semestern läste jag tre böcker om Alexander den store skrivna av Valerio Massimo Manfredi. Väldigt trevlig hängmatteläsning om stora fälttåg genom asien. Gillar ni lättläst historia så kan jag klart rekommendera dem. Författaren är dessutom historiker till yrket så troligvis får ni er en historialektion på köpet. Han har också, som jag gillar, avslutat bokserien med att förklara vilka omskrivningar av historien han gjort för att hålla uppe flytet i läsningen. Det uppskattas som sagt.

Jag måste dock ge en varning, har ni inte koll på Alexanders leverne och slutligen hans död, och önskar hålla det hemligt fram tills att böckerna är utlästa: då ska ni inte sätta på Iron Maidens "Alexander the great". Jag talar av egen erfarenhet då min sambo satte på låten när jag läst 2 och en halv bok. Och så i en strof lyckas Maiden beskriva slutet av boken. Snopet!




Kommentarer
Postat av: Martin

Tänk att hårdrock kan vara allmänbildande =D

2010-09-19 @ 10:37:07
Postat av: Rebecca

Martin: Ja eller hur! Varför läsa 1600 sidor om Alexander när Maiden levererar en kort och koncis version på 8 minuter :).

2010-09-22 @ 08:24:17
URL: http://detgodaste.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0