Receptskiss: Linsgryta

Jag har märkt att jag har knappt om tid för att blogga seriöst (kanske ni också har?). Så därför väljer jag helt enkelt att sänka ambitionsnivån (i alla fall på detta inlägg) inga bilder och inga exakta måttenheter.

För jag har märkt något, bloggen är som en fantastisk receptbank av mina favoriter. Bara i helgen har jag via min mobil lagat både paella a´la mon och marockanska lammfärsburgare. Denna helg bjöd också min sambos bror på en himla trevlig linsgryta. Kryddig och mustig och lätt att laga. Gjorde helt enkelt slag i saken och lagade något liknande ikväll:

Linsgryta

Du behöver (på ett ungefär) (4-6p):
1 finhackad chili
5 hackade vitlöksklyftor
En rejäl dutt smör
1 riven rotselleri
3-4 rivna morötter
En hackad lök
En ansenlig mängd curry
250 g röda linser
400 g krossade tomater
ca en halvliter vatten (häll på mer om det börjar bli torrt)
Buljong (jag hade Reneé Voltaires lantbuljong ca en msk)
Salt, peppar, lite lime
Fetaost

Så här gör du:
1) Fräs chili och vitlök i smöret på medelstark värme, häll efter en stund i chili och låt den fräsa med. Släng i rotselleri, morötter och lök och låt det mjukna.
2) Häll på resten av ingredienserna och låt småputtra ca 15 minuter tills linserna är mjuka.
3) Toppa med lite grönt, smulad fetaost och lite cayenne på toppen om ni vill svettas ordentligt.

Smaklig spis! Ps. Idag hade vi lite jordnötssmör hemma. Det rörde vi i. Det blev gott! Ds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0