Potatis- och schalottenlökssoppa med limegremolata och serranochips

Ja, så här var det. Min sambo sa: Vi måste äta något med bröd ikväll! Jag tänkte länge på mat med bröd i, vi hade ju brödsoppa häromdagen, du kan göra krutonger till salladen. Men vad annars finns det för brödmat? Vet ni någon?

Jag var inte mer fantasifull än att det fick bli soppa igen (men jädrar vilket fantasifullt namn jag gav den!). Den här gången en len potatissoppa. Inspiration kommer från ett gammalt recept på DN, men jag har gjort vissa modifikationer. Soppan blir lite het och syrlig och helt enkelt jättegod. Speciellt om du serverar den med levainskivor som du droppar lite tryffelolja över, lägger på några skivor mozarella samt pudrar över torkad oregano, salt och peppar och sedan kör i 225 grader i en 5-10 minuter. Så gjorde vi.



Potatis- och schalottenlökssoppa med limegremolata och serranochips(4 p)

6 potatisar av mjölig typ
4 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
lite färsk oregano
1 tsk torkad timjan
1.2 l vatten
2 dl vitt vin
2 kluttar fond de chef grönsaker
1 dl grädde (jag kör med mellangrädde)
Kajennpeppar
Salt och peppar
Limesaft från en halv lime
Olivolja
Några msk hackad persilja
Rivet skal från en lime
En riven vitlök
Hackad persilja
4 skivor serranoskinka

Så här gör du:

1) Sätt ugnen på 225 grader.
2) Skala lök, vitlök och potatis. Skiva alla dessa fint.
3) Stek på svag värme några minuter i olivolja.
4) Tillsätt färsk repad oregano och timjan. Häll på vatten, vin och fond de chef och låt det hela koka upp. Sänk sedan värmen till medel och låt den sjuda i 15-20 minuter.
5) Under tiden lägger du serranoskinkan på en plåt (och gör i ordning smörgåsar enligt ovan om du vill), samt blandar persilja, limeskal, riven vitlök och lite olivolja till en limegremolata. Sätt in plåten i ugnen när soppan kokat en kvart och låt den vara där i 5-10 minuter.
6) Mixa soppan och tillsätt grädde samt smaka av med kajennpeppar, salt och peppar och limesaft. Låt soppan koka upp.
7) Häll upp soppan, ringla gremolatan över och lägg på en skiva serrano. (För att göra det mer lättätet kan du skära serranon i skivor och strö över soppan).

Njut! Förslagsvis med ett glas av det vita vinet du hällde i soppan.

Kommentarer
Postat av: Philip

Härlig blogg, måste kanske ge mig in i det där Surdegsträsket :) Verkar gott. Men att du inte gillar förätt och efterrätt, det är ju det som knyter samman en komplett måltid :)

2010-05-13 @ 12:57:24
URL: http://philip.picha.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0