Vegetarisk måndag: Bergakungens sås

Vi har en liten tradition jag och min sambo, på måndagarna äter vi vegetariskt. Det kan ju hända att vi av en händelse gör det andra dagar i veckan, men det är sällsynt. Ofta kan jag inte låte bli att kasta ner lite bacon eller något annat unamispäckat för att höja upp smaken. Det är därför fint att planera in en vegetarisk dag i veckan, lite för miljön och lite för kroppen och lite för att det banar väg för lite nytänkande i matlagningen!

När jag lagar vegetariskt gör jag det helst utan massa köttliknande substanser. Det finns så mycket god mat som är vegetarisk alldeles i sig själv, eller så gör man som vi gjorde tidigare ikväll. Struntar att stoppa i kassler i bergakungens sås, det blir lika gott ändå. Lite protein tillsätter jag i form av fetaost istället.

Bergakungens sås (4p)

1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta
3-4 dl matlagningsgrädde (eller vanlig om du är på det humöret)
1 msk vinäger (jag använder dragonvinäger men ta vad du har)
2-3 msk tomatpuré
Torkad dragon
Färsk dragon (om du har)
Lite honung
Salt, peppar

Så här gör du:

1) Svetta löken mjuk i lite olja i en panna. Häll på grädde och riv i (eller pressa i) vitlöksklyftan. Rör i tomatpuré och dragonen. Låt puttra några minuter.
2) Smaka av med mer dragon och vinäger om det behövs samt lite honung och salt och peppar. Du får smaka dig fram.

Servera med pasta och smulad fetaost på toppen.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0