Ugnsrostade rödbetor med chevré

Det är rätt kul. När jag tänkte ut den här maten ansåg jag mig tänka i färg och form. De djuplila röda rödbetorna, med de späda orangea (oranga? orancha?) morötterna, den vita smuliga chevrén och till sist de mandelformade pinjenötterna. Detta skulle bilda en vacker färgpalett, och resultatet skulle se fräscht och lockande ut. Ehum, jag presenterar:



Tji fick jag, för att uttrycka de milt. Jag undrar om det inte är matveten som drar ner helhetsintrycket? Den och pancettan som är misstänkt lik undertillagad bacon.

Men! Ett rätt hade jag, smakerna fanns där. Sötma från morot och rödbeta, sälta från mjuk ost och pancetta, samt den underbara feta krispigheten i rostade pinjenötter, så skynda att prova själva. Är ni inte lika mycket av kolhydratjunkie som jag skippar ni matvetet till. Men gott blir det med matvetet om ni rör i smält chevré och färsk rosmarin.

Ugnsrostade rödbetor med chevré

Färska rödbetor
Små späda morötter
Salt
En bit chevré
Pancetta
Pinjenötter

Så här gör du:
1) Tvätta och skrubba rödbetor och morötter. Kör in de i 200 grader. Beroende på storlek kan tillagningen ta mellan 20 min till en timme så du får sticka ner en kniv i rödbetan med jämna mellanrum och se om den är mjuk.
2) Under tiden steker du pancettan samt rostar pinjenötterna i en panna.
2) När grönsakerna gått klart saltar du dem samt lägger de på en tallrik och toppar med pancetta och pinjenötter och en liten kvist grönt (om du är lagd åt det piffiga hållet).



Det är förmodligen gott att ringla lite honung över härligheten. Jag hade ingen honung men tänkte att en balsamvinägerreduktion nog skulle göra susen. Började tålmodigt koka ned balsamvinägern och skulle tillsätta lite socker för att höja sötman. Problemet var bara att sockret hade klumpat sig och föll ut i ett stort stycke ner i vinägern. Jag fiskade upp den mesta tyckte jag och lät den koka vidare. Men nu hade jag skapat balsamknäck istället, inte att rekommendera (och ett helvete att få kastrullen ren!) Men en mer lyckad balsamvinägerreduktion passar nog bra till detta, låt er inte avskräckas av mina misslyckade eskapader i köket.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0