Paella á la Mon

Finns det något trevligare än att laga mat utomhus? Sitta och hacka, ta en klunk vin, slänga i det hackade i pannan och stå och röra. Krydda maten med den friska luften.

Under midsommarhelgen lagade vi paella i en muurikka. Vi skruvade av benen på den och placerade den i grillen, det fungerade bra, men blev väldigt varmt så det var bra att jag förkokade riset! Men det var inte utan att jag kände mig lite som Per Moberg när jag stod där och svettades i röken och vände runt paellan med en rejäl slev. Lite macho sådär.

Vår paella blir lite speciell eftersom vi både har skaldjurs- och kycklingogillare i familjen. Men den blir ack så god!

Paella á la Mon (4p)

3 dl långkornigt ris
5 dl vitt vin
4 dl buljong (jag hade i en klutt fond de chef kött)
Ett paket saffran
1 tsk torkad dragon
1/2 tsk gurkmeja
150 g lufttorkad chorizo
olivolja
3 strimlade paprikor (olika färger är fint)
1 lök i skivor
2 hackade vitlöksklyftor
En ask körsbärstomater i halvor (jag hade ett paket romanticatomater)
Lite paprikapulver
2 dl gröna ärtor
Salt, peppar
150 g Serranoskinka i munsbitar


1) Koka riset på spisen med 3 dl vin och 4 dl buljong som vätska. Mortla saffranen och dragonen och häll ned hälften i riset innan det kokat klart. Blanda i gurkmejan (mest för färgens skull)
2) Skär chorizon i ganska tunna bitar och stek dessa i rejält med olivolja tills de släppt lite av sitt eget fett.
3) Blanda i paprika, lök, tomater och vitlök och rör ordentligt.
4) Tillsätt det nu kokade riset och häll på resten av saffran/dragonbladningen samt lite paprikapulver.
5) Häll på resten av vinet och låt det bubbla in.
6) Blanda i ärtorna samt smaka av med salt och peppar. Rör i serranoskinkan.

Njut!!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0