Den väluppfostrade orkidén

Jag är värdelös med blommor, de är krävande och vill ha pyssel och kärlek och ingen är den andra lik.

"Jag vill doppas ner i vattenbad en dag i veckan", "jag måste torka ut ordentligt mellan vattningarna annars dööör jag", "jag vill få en halv deciliter vatten per dag och två dagar efter fullmåne vill jag ha 1 cl näring". Så ropar dom på mig. Men jag har löst det hela genom att inrätta en rutin. Varje söndag tar jag varvet förbi alla växter och skvätter i lite vatten. Sedan får blomman liksom "take it or leave it". Dör dom, tänker jag din förlust och någon ur din släkt ska jag aldrig mer adoptera. Lever dom överöser jag dem med komplimanger över att de är så lättuppfostrade och härligt anpassningsbara till mina rutiner.

En sådan blomma är denna orkidé, inköpt för 39 kronor på torget och har blommat oavbrutet i 8 månader. Och den inte bara blommar, den gör det med besked!




Kommentarer
Postat av: Martin

Här trodde jag att dom små gröna skotten i vår rabatt var mina doftklintar som börja spira, men så var det ogräs. Buhu. Växter ska ha gröna tjocka blad och kunna överleva en atomvinter! =)

2010-05-08 @ 16:36:27
Postat av: Rebecca

Martin: Haha.. ja, det torde ju vara ett tecken på långt gången utveckling hos blomman om den är tålig och kan anpassa sig till rådande förhållanden? Blommornas evolutionsstege så att säga.

2010-05-08 @ 19:38:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0